Porównanie wpływu otrębów owsa i pszenicy o niskiej zawartości włókien na poziomy lipoprotein w surowicy i ciśnienie krwi ad 7

W większości wcześniejszych badań nie stwierdzono istotnego wpływu tłuszczów dietetycznych na ciśnienie krwi33. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że nasi pacjenci byli normotensyjni; jest możliwe, że pacjenci z nadciśnieniem mogą reagować inaczej. Poziom cholesterolu i surowicy w cholesterolu
Z wcześniejszych doniesień na temat pacjentów z hipercholesterolemią spodziewaliśmy się, że otręby owsiane obniżą poziom cholesterolu w surowicy w porównaniu z pszenicą oczyszczoną o niskiej zawartości włókna.17, 18 Na przykład Kirby i wsp.17 stwierdzili obniżenie otrębów owsianych (100 g na dzień) poziom cholesterolu w surowicy o 13 procent w porównaniu z dietą o niskiej zawartości błonnika. Ale w obecnym badaniu osób z prawidłowym poziomem lipidów otręby owsiane i pszenica rafinowana o niskiej zawartości włókien miały podobne działanie. Oba suplementy znacząco obniżyły poziom cholesterolu w surowicy w stosunku do wartości podstawowych, odpowiednio o 7,5 i 7,1 procent. Podczas obu okresów suplementacji badani spożywali mniej tłuszczów nasyconych i cholesterolu oraz więcej tłuszczów wielonienasyconych niż na linii podstawowej. Równania Keysa 28 przewidują na podstawie tych zmian spożycia tłuszczów w diecie spadek poziomu cholesterolu w surowicy, który jest prawie identyczny ze spadkiem, który obserwowaliśmy. Odkrycia te sugerują, że suplementy o wysokiej zawartości węglowodanów złożonych, niezależnie od zawartości błonnika, zastępują tłustą żywność, która podnosi poziom cholesterolu w surowicy, i że otręby owsiane mogą nie mieć określonych właściwości hipocholesterolemicznych.
Inne badania są zgodne z tą interpretacją. De Groot i wsp. [32] stwierdzili, że poziom cholesterolu w surowicy zmniejszył się o 11 procent u 21 osób z hipercholesterolemią, którzy jedli 140 g płatków owsianych dziennie. Wynik ten mógł być spowodowany zastąpieniem tłustych pokarmów, ponieważ nie było grupy kontrolnej z dietą o niskiej zawartości błonnika. Inni naukowcy porównali wpływ na poziom cholesterolu w surowicy otrąb owsianych (100 g na dzień) lub suszonych ziaren (115 g dziennie) zawierających podobne ilości błonnika roślinnego i rozpuszczalnego.18 Poziom cholesterolu w surowicy zmniejszył się o 19 procent, a stężenia lipoprotein o małej gęstości zmniejszyły się o 23 do 24 procent zarówno z dietą owsianą, jak iz fasolą. Ponownie, ponieważ nie było randomizowanej grupy kontrolnej o niskiej zawartości błonnika, badanie to sugeruje jedynie, że otręby owsiane i fasola są równoważne, nie oznacza to, że owies lub fasola mają bezpośrednie właściwości obniżające poziom cholesterolu. Van Horn i wsp. 20 badali 208 zdrowych ochotników, którzy przestrzegali diety modyfikowanej przez American Heart Association przez sześć tygodni, a następnie dodawali otręby owsiane (39 g na dzień) lub płatki owsiane (35 g dziennie) przez kolejne sześć tygodni. Dieta z modyfikowaną ilością tłuszczu powodowała 5,2-procentowe obniżenie poziomu cholesterolu w surowicy. Dodatek otrębów owsianych lub płatków owsianych spowodował dalsze 3-procentowe obniżenie poziomów cholesterolu w surowicy (dwustronna wartość P <0,10). Ponieważ w badaniu nie stosowano dodatku kontrolnego o niskiej zawartości błonnika, niewielki spadek poziomu cholesterolu mógł być spowodowany wymianą. Demark-Wahnefried i wsp.21 odkryli, że dieta niskotłuszczowa z otrębami owsianymi (50 g na dzień) nie powodowała istotnego obniżenia poziomu cholesterolu w surowicy w porównaniu z dietą niskotłuszczową bez otrąb owsianych. Być może, gdy spożycie tłuszczu i cholesterolu w diecie jest niskie, niewiele składników odżywczych pozostało do zastąpienia włóknem. W związku z tym dochodzimy do wniosku, że otręby owsiane mają niewielkie działanie obniżające poziom cholesterolu u osób z prawidłowym poziomem cholesterolu w surowicy.
Jest możliwe, że pacjenci z hipercholesterolemią częściej reagują na otręby owsiane niż zdrowi
[hasła pokrewne: hipokapnia, olx witkowo, jagody goji działanie ]