Porównanie wpływu otrębów owsa i pszenicy o niskiej zawartości włókien na poziomy lipoprotein w surowicy i ciśnienie krwi

Wysunięto hipotezę, że wysokie spożycie błonnika wśród osób w nieindustrializowanych krajach może zapewnić pewną ochronę przed chorobami układu krążenia poprzez obniżenie poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi w surowicy.1 Jednakże bezpośrednie próby uzupełnienia diety zachodniej różnymi włóknami przyniosły sprzeczne wyniki. Wright i wsp.2 donieśli, że włókno pszenicy obniżyło ciśnienie krwi w grupie z przewagą normotensji. Jednak inni badacze nie potwierdzili hipotensyjnego działania różnych błonników pokarmowych z owoców, warzyw lub ziaren.3 4 5 Niektóre rozpuszczalne w wodzie włókna pokarmowe, takie jak czyste żele i gumy, konsekwentnie obniżają poziom cholesterolu w surowicy.6 7 8 Włókna ze źródeł mieszanych mają mniejszy efekt, 9 10 11 i nierozpuszczalne w wodzie włókna pszenicy i celuloza nie mają wpływu6, 12 13 14 na poziomy cholesterolu w surowicy. W związku z tym zaproponowano, aby rozpuszczalne w wodzie włókna, ale nie nierozpuszczalne włókna, miały właściwości hipolipidemiczne, częściowo dlatego, że mogą wiązać kwasy żółciowe i sprzyjać wydalaniu steroli. 7, 15 Otręby owsiane badano jako dogodne źródło rozpuszczalnego błonnika. Otręby owsiane (100 g dziennie) obniżały poziom cholesterolu w surowicy o 15 do 19 procent u mężczyzn z hipercholesterolemią.17, 18 Inne badania podały jednak wątpliwość co do istnienia ważne bezpośrednie działanie hipocholesterolemiczne otrąb owsianych19. 21 W dwóch z tych badań dodawano owsiankę lub otręby owsiane do standardowej diety niskotłuszczowej.20, 21 W jednym z nich poziom cholesterolu w surowicy spadł o 3 punkty procentowe więcej przy diecie niskotłuszczowej plus otręby owsiane niż z samą dietą niskotłuszczową.20 Z drugiej strony, poziom cholesterolu w surowicy spadł o około 4 punkty procentowe mniej z dietą o niskiej zawartości tłuszczu i otrębami owsianymi niż z niskotłuszczową dietą o niskiej zawartości błonnika.21 Judd and Truswell19 starannie utrzymywali stałą ilość tłuszczu w diecie owsianej i diecie ubogiej w błonnik i nie stwierdzili znaczącej różnicy w poziomach cholesterolu w surowicy. Otręby owsiane mogą obniżyć poziom cholesterolu w surowicy, zastępując pokarmy w diecie zawierające tłuszcze nasycone i cholesterol, a nie przez bezpośrednie działanie rozpuszczalnego błonnika. Gdy otręby owsiane są dodawane do diety o niskiej zawartości tłuszczu, dalsza eliminacja tłuszczów nasyconych i wynikające z tego obniżenie poziomów cholesterolu w surowicy powinny być minimalne.
Zaprojektowaliśmy niniejsze badanie, aby bezpośrednio zbadać, czy otręby owsiane mają nieodłączne działanie hipocholesterolemiczne. Porównaliśmy efekty diety wysokobłonnikowej zawierającej otręby owsiane i dietę o niskiej zawartości błonnika, zawierającą rafinowaną pszenicę. Ponieważ oba suplementy były podobne pod względem energii i składników odżywczych innych niż włókno, każda różnica w uzyskanych poziomach cholesterolu w surowicy mogła być przypisana różnicy w spożyciu błonnika, a nie zastąpieniu innych składników odżywczych pokarmami wysokobłonnikowymi.
Metody
Przedmioty
Dietetycy i inni pracownicy Brigham i Women s Hospital zgłosili się na ochotnika do podjęcia studiów. Każdy potencjalny pacjent ukończył szczegółową wywiad chorobowy i poddał się ocenie klinicznej i laboratoryjnej. Kryterium wykluczenia było nadciśnienie (skurczowe ciśnienie krwi powyżej 150 mm Hg lub rozkurczowe ciśnienie krwi powyżej 95 mm Hg), hiperlipidemia, stosowanie leków wpływających na ciśnienie krwi lub poziom lipidów w surowicy oraz otyłość
[podobne: guzek na tarczycy, ile kosztuje rezonans magnetyczny, olx sokółka ]